Wat is zweefvliegen?

Simpel gesteld is zweefvliegen niets anders dan vliegen zonder motor of andere voortstuwing. Eenmaal omhoog gebracht (door een lier of een sleepvliegtuig), zal de zweefvlieger moeten spelen met de elementen: wind en thermiek. Afhankelijk van de aanwezigheid van thermiek en eigen 'vakkundigheid', kan een vlucht kort of lang duren. Kort is in dit geval enkele minuten. Lang kan een groot aantal uren betekenen!

Hoe ziet een vliegdag er bij ons uit?

De ZHVC vliegt op zaterdag, zondag en op feestdagen op vliegveld Terlet bij Arnhem. Vanwege een door de eigenaar van de grond op het voormalige Vliegkamp (Rijksvastgoedbedrijf) opgelegd vliegverbod, vliegt de ZHVC momenteel noodgedwongen alleen vanaf Terlet (bij Arnhem) en niet vanaf ons thuisveld Valkenburg bij Katwijk/Wassenaar. Vervoer van/naar Terlet wordt onderling geregeld via WhatsApp en Facebook. Leden zonder eigen vervoer, kunnen dus meerijden met andere leden.

Voor zover het weer het enigszins toelaat, vliegen wij het hele jaar door. De vliegdag begint om 09.00 uur met een “briefing”. De dienstdoende instructeur maakt dan bekend of er die dag bijzonderheden zijn; waar wij gaan starten; hoe het weer zich zal gaan ontwikkelen etc. Het staat je altijd vrij om later dan 09.00 uur aanwezig te zijn, maar je moet dan wel meehelpen met het opruimen van het materiaal aan het einde van een vliegdag.

Bij de binnenkomst in het clubhuis ’s ochtends zet iedereen op volgorde van binnenkomst zijn naam op de zogenaamde startvolgordelijst. Degene die dus als eerste op de club was mag ook als eerste vliegen, de tweede daarna, enz…

Na de briefing stellen wij ons materiaal op, waarna het vliegbedrijf begint. Wij vliegen uiterlijk tot een kwartier voor zonsondergang. Het streven is iedereen tenminste twee vluchten per dag te laten maken.

Aan het einde van de dag zetten wij ons materiaal weer in de aanhangers of hangaar, werken wij de logboeken bij en met nog wat gezellig napraten in ons clubhuis of De Thermiekbel wordt de dag besloten.

Teamwork

Vliegen doe je niet alleen. Als je zelf de lucht in wilt, is er een grondploeg nodig, die je daarbij helpt. Na gevlogen te hebben, word je zelf grondploeg om zo iedereen aan de beurt te laten komen. Dat maakt het individuele zweefvliegen toch tot een teamsport.

Dat geeft veel gezelligheid en samenhorigheid. Het betekent ook, dat als je wilt vliegen, je samen met anderen (een gedeelte van) een dag in de weer bent. Dat vraagt een flinke tijdsinvestering die echter ruimschoots opweegt tegen wat je ervoor terugkrijgt: het zweefvliegen.

Om het vliegen zo goedkoop mogelijk te houden doen wij het onderhoud zoveel mogelijk zelf. Naast het vliegtuigonderhoud is er het onderhoud van het rollend materiaal en van de gebouwen. Er zijn veel karweitjes op te knappen, van gewoon poets- en schoonmaakwerk tot zeer technisch gespecialiseerd. Kortom, voor iedereen is er wel een geschikte klus te doen. Hoewel we vooralsnog niet vliegen op Valkenburg, doen we ons onderhoud aan vliegend en rollend materiaal daar wel.

Anal